- Blog
- Webdesign (18)
- Optimalisatie (15)
- Internet (19)
- Social media (7)
- SEO (21)
- Hulp nodig? (2)
- CMS (7)
- In de pers (4)
- Vcreations (25)
- Webhosting (20)
- Nieuwsbrief (1)
- Portfolio (19)
- Vergelijker (3)
Bestelproces van webshop optimaliseren
Wilt u uw de conversie verhogen van uw webshop? Kijk dan eens goed naar het bestelproces. Een ingewikkeld bestelproces zorgt ervoor dat klanten afhaken. Als het bestelproces te veel stappen, een lange laadtijd en te veel afleidingen heeft dan loopt u risico klanten kwijt te raken. U wilt natuurlijk dat klanten zo snel en eenvoudig mogelijk kunnen bestellen en, het belangrijkste, kunnen afrekenen.
Maar welke stappen kunt u ondergaan om dit bestelproces te optimaliseren? Er zijn vele manieren om dit aan te pakken. Wij hebben een aantal tips op een rijtje gezet waarmee u direct aan de slag kunt!
Maak het bestelproces…
…zo simpel mogelijk
Vaak haken bezoekers af doordat zij te veel stappen moeten doorlopen om een bestelling te plaatsen. Dit heeft gevolgen voor de conversie van uw webshop. Maak dit proces dan ook zo simpel mogelijk! Denk hierbij aan de volgende aspecten:
Het winkelmandje
Belangrijk onderdeel in het bestelproces
Direct producten toevoegen
Biedt de klant de kans aan om direct vanaf de homepagina producten toe te voegen, zonder door te klikken naar de productenpagina. Op deze manier hoeft de klant niet te veel stappen te maken en worden zij sneller naar de bestelpagina gestuurd.
Pop-up winkelmandje
Als de klant een product in het winkelmandje doet, zorg er dan voor dat de klant hier een melding van krijgt. Dit kan een pop-upmelding zijn of een drop-down menu zijn. Hieronder vindt u een voorbeeld van de Verfbutler:
Daarnaast wordt de klant nog verleid om een bijpassend product met korting te bestellen. Dit proces heet cross-selling. Op deze manier kunt u het orderbedrag verhogen. Een andere manier om de klant op de hoogte te stellen van het feit dat zij iets in hun winkelwagentje hebben gestopt, is om de klant direct door te sturen naar de winkelwagen.
Duidelijk bestelproces
Maakt het voor de klant zo duidelijk mogelijk
Optimaliseren voor mobiel
Aankopen worden steeds vaker via mobiel gedaan. Het is daarom cruciaal om uw webshop volledig af te stemmen op mobiel. Laat bijvoorbeeld het juiste toetsenbord zien, maak de knoppen duidelijk, maak de teksten goed leesbaar etc.
Guest check-out
Laat klanten zelf bepalen of zij een account willen aanmaken om af te rekenen. Als u dit verplicht maakt, dan ziet de klant dit als een drempel en verlaten zij wellicht uw webshop. Om dit te voorkomen kunt u de optie aanbieden om als gast verder af te rekenen.
Gegevens invullen
Maak de volgorde van de stappen duidelijk door een nummering aan de stappen toe te voegen. Klanten vinden het fijn als zij weten wat zij kunnen verwachten. Ze vinden het fijn om te weten hoeveel stappen zij moeten doorlopen tot aan de betaling te komen. Maak daarom het aantal stappen bovenin uw winkelmandje zichtbaar en toon de bevestiging als de bezoeker een stap heeft afgerond, dit kan bijvoorbeeld met een vinkje.
Het automatiseren genereren van de adresgegevens versnelt ook het bestelproces. Klanten slaan als het ware een stap over en gaan sneller door het bestelproces heen. Het is ook belangrijk dat u laat zien waarom de klant bepaalde gegevens moet achterlaten. Waarom moet een klant bijvoorbeeld een telefoonnummer invullen?
Duidelijke overzicht
De vragen van de klant die u ten alle tijden moet beantwoorden in het winkelmandje zijn:
- Wat ga ik bestellen
- Wat moet ik betalen
- Wanneer heb ik mijn bestelling in huis
Het is belangrijk dat de antwoorden op deze vragen eenvoudig terug te vinden zijn in het winkelmandje. Zo voorkomt u dat klanten wegklikken van deze pagina om op zoek te gaan naar de levertijd en verzendkosten. Hieronder vindt u een voorbeeld van een duidelijk bestelproces.
Bestelproces zonder afleidingen
Less is more
Zorg ervoor dat het bestelscherm zo min mogelijk knoppen en afleidingen bevat. Dit zorgt ervoor dat de klant minder snel geneigd is om weg te klikken. Bij het betaalscherm is het helemaal noodzakelijk om zo min mogelijk afleidingen te laten zien. Maar deze pagina zo simpel mogelijk en laat bijvoorbeeld het navigatiemenu en footer weg.
Als u gebruik maakt van een kortingscodeveld, zorg er dan voor dat deze niet enorm opvalt. Wij snappen dat u graag gebruik wilt maken van een kortingscodeveld voor klanten die een kortingscode hebben. Maar een kortingscodeveld kan voor andere potentiele klanten zonder code een trigger zijn om op zoek te gaan naar een kortingscode. Hierdoor verlaat de potentiele klant uw webshop en weet u niet of deze terug komt. Bol.com doet het op deze slimme manier:
Vraag klanten om hun mening
De klant is koning toch?
De bezoeker staat centraal in uw webshop. Het is daarom van belang om het aankoopproces te blijven verbeteren. Waar gaat het mis? Wat missen klanten? Vraag klanten om feedback te geven over hun klantenreis. Door middel van enquêtes, klantinterviews of testpanels kunt u voortdurend blijven meten waar en waarom bezoekers uw webshop verlaten en zult u sneller oplossingen vinden om uw conversie te verhogen.
Ook interessant:
- Goede product teksten schrijven Het hebben van wervende productteksten kan doorslaggevend zijn voor het succes van uw webshop. Goede productteksten zijn teksten die uw doelgroep aanspre..
- Bereik vergroten van LinkedIn pagina LinkedIn is een gratis social platform die zich specifiek richt op professionals en op het zakelijk netwerken. Als bedrijf is het dan ook interessant om ..
- Webshop betrouwbaarder maken? Het grootste gedeelte van Nederlandse consumenten koopt tegenwoordig hun producten online. Vaak bij webshops die al een grote naamsbekendheid en een goed..
- Click en collect inrichten Vanaf 10 februari kunt u click en collect inzetten voor uw winkel. Wilt u click en collect opzetten? U heeft namelijk een fantastisch assortiment in de n..
- Mijn bedrijf online zetten tijdens loc.. Ojee! Een lockdown. Daar heb ik mijn bedrijf niet op voorbereid. Nu moet ik mijn bedrijf online zetten. Want.. Online.. Daar liggen nog kansen. Sommige w..
- Hulp bij online zetten winkel Wij draaien een goed jaar en wij willen daarom iets terugdoen voor de winkels die gedwongen gesloten zijn bij ons in de regio. Wij zijn ervan overtuigd d..
- Webshop met zoekfilters laten maken Heb jij een grote webshop laten maken met zoekfilters? Dan is de kans natuurlijk groot dat jij je bezoekers producten wilt laten zoeken aan de hand van v..
Wil jij snel een professionele website laten maken in 14 dagen? Bekijk ons nieuwe aanpak.
Nieuw!StartPlatform.com