- Blog
- Webdesign (18)
- Optimalisatie (15)
- Internet (19)
- Social media (7)
- SEO (21)
- Hulp nodig? (2)
- CMS (7)
- In de pers (4)
- Vcreations (25)
- Webhosting (20)
- Nieuwsbrief (1)
- Portfolio (19)
- Vergelijker (3)
Webshop betrouwbaarder maken?
Het grootste gedeelte van Nederlandse consumenten koopt tegenwoordig hun producten online. Vaak bij webshops die al een grote naamsbekendheid en een goed imago hebben opgebouwd. Als kleine ondernemer is het vaak lastig om hier tussen te komen. Hoe kunt u als kleine webshopeigenaar de consument overtuigen om bij u hun aankopen te doen?
Ten eerste is het hebben van een ruim assortiment een vereiste. De prijzen zullen ook een grote rol gaan spelen in het overtuigen van de consument. Maar het allerbelangrijkste is toch wel het hebben van een betrouwbare webshop. Omdat de producten moeten worden opgestuurd en consumenten vaak vooraf moeten betalen, is het noodzakelijk dat uw webwinkel er betrouwbaar en veilig uitziet. In dit artikel geven wij u een aantal tips om hiermee aan de slag te gaan.
Betrouwbaarheid webshop verhogen
Laat duidelijk uw contactgegevens zien
Consumenten willen altijd zeker weten of het bedrijf achter de webshop ook daadwerkelijk bestaat. De consument zal daarom eerst op zoek gaan naar de contactgegevens van het bedrijf. Hier moet u als webwinkelier op in spelen. Zet daarom uw contactgegevens op een duidelijke plek op uw webshop. U kunt ze bijvoorbeeld onderaan in de footer plaatsen. Dit is een plek waar de meeste webshops hun contactgegevens neerzetten.
Betrouwbare webshop creëren
Laat bestaande klanten aan het woord
Een betrouwbare webwinkel resulteert in meer conversie. Om betrouwbaar over te komen zult u moeten nadenken over wat uw webshop uniek maakt. U maakt uw webwinkel betrouwbaar door verschillende onderdelen toe te voegen. Één van die onderdelen zijn (positieve) reviews van bestaande klanten laten zien. Hieronder vindt u een voorbeeld van Fleurop:
Wilt u de betrouwbaarheid verhogen van uw webshop maar heeft u nog geen reviews? Vraag dan bestaande klanten via een nieuwsbrief een review achter te laten. Stimuleer klanten door hier een beloning tegenover te zetten. Dit kan bijvoorbeeld een korting zijn op een volgende aankoop.
Stel wel bepaalde eisen voor de reviews, zodat u zeker weet dat de reviews van toegevoegde waarde zijn. Deze eisen kunnen het aantal woorden zijn of dat er geen gebruik gemaakt mag worden van kwetsende taal. Toon vervolgens de gemiddelde reviewscore op bijvoorbeeld uw productpagina en link deze naar de uitgebreide reviewsectie.
Plaats USP’s op uw webshop
Laat zien wat uw webshop uniek maakt
USP’s, oftwel Unique Selling Points, geven weer wat uw webshop bijzonder maakt. Waarom moeten consumenten juist bij uw webshop kopen? Benadruk vooral wat de voordelen van consumenten zijn wanneer zij bij u bestellen. Wat levert het hen op? Voorbeelden van USP’s zijn:
- Gratis verzending
- Gratis retourneren
- Snelle levering
- Uniek en ruim assortiment
Zichtbare USP’s op uw webwinkel zal ook de conversie verhogen en meer vertrouwen opwekken bij de consument. Volgens onderzoek van GfK* vinden consumenten deze drie USP's erg belangrijk: retourmogelijkheden, bezorgkosten en het gemak waarmee producten te vinden zijn. 91% van de respondenten vindt het belangrijk wanneer een retailer mogelijkheden laat zien voor het retourneren van een artikel.
Redenen waarom een bezoeker op uw webshop moet bestellen dienen op elke pagina zichtbaar te zijn voor de potentiele klant. Vaak worden deze USP’s in de header of footer getoond. Omdat u waarschijnlijk weinig ruimte heeft voor deze USP’s, is het verstandig om deze kort en bondig te formuleren. U kunt eventueel de klant doorlinken naar een pagina met meer uitleg.
Webwinkel keurmerk
Laat keurmerken en herkenbare logo’s zien
U maakt uw webshop ook meer betrouwbaar door herkenbare logo’s te tonen. Logo’s die klanten eerder hebben gezien, zoals betaallogo’s, bezorgdiensten en keurmerken zorgen voor meer vertrouwen. Denk hierbij aan:
- iDeal
- MasterCard
- PayPal
- PIN
- PostNL
- UPS
- DHL
- Thuiswinkel waarborg
- Webshop keurmerk
- Consumentenbond
Deze logo’s worden vaak in de footer weergegeven. Hieronder vindt u een voorbeeld van Beetronics:
Goede product teksten schrijven
Verhoogd de betrouwbaarheid én conversie
U heeft een prachtige webshop opgezet, de marketing eromheen is geregeld, maar toch valt de conversie tegen? Dit kan waarschijnlijk komen doordat u bezuinigt op de webshopteksten. We zien vaak dat de teksten op webshops niet worden gecontroleerd en dat deze niet door tekstschrijvers worden gemaakt. Goede teksten zorgen niet alleen voor een gemakkelijk te lezen productpagina, wat resulteert in een beter bestelproces, maar ook voor een hogere betrouwbaarheid. In ons artikel ‘Goede productteksten schrijven’ kunt u onze tips volgen hoe u dit het beste kan aanpakken.
Veilige webshop
Met een veilige SSL verbinding
Een SSL verbinding zorgt voor een versleutelde verbinding tussen twee computers. Met deze versleutelde verbinding kunt u data veilig over het internet sturen. Zo voorkomt u dat internetcriminelen gevoelige informatie kunnen inzien of aanpassen. Een SLL verbinding krijgt u door een SLL certificaat aan te vragen bij uw hostingsbedrijf. Een SSL-certificaat schept vertrouwen. Vrijwel iedereen is bekend met het groene slotje in de browser. Als uw webshop beschikt over een SSL-certificaat zien mensen u eerder als betrouwbaar en zijn ze eerder geneigd over te gaan tot aankoop.
Maak uw webshop betrouwbaar
Met onze tips
Er zijn velen aspecten die invloed hebben op de betrouwbaarheid van uw webwinkel. Met een paar kleine aanpassingen kunt u het vertrouwen van uw webwinkel enorm vergroten. Het is een kwestie van testen en meten en kijken wat werkt voor uw webshop.
Wilt u erachter komen hoe u uw bestelproces het beste kan optimaliseren? Houdt dan onze nieuwspagina of social media kanalen in de gaten voor deel 4 van onze serie ‘Conversie verhogen webshop'!
*https://www.gfk.com/nl/insights/news/retourmogelijkheden-belangrijk-aspect-voor-online-fashion-shoppers/
Ook interessant:
- Doelgroep van webshop bepalen Heeft u een prachtige en goedwerkende webshop opgebouwd maar valt de conversie tegen? Dit is natuurlijk niet wat u gehoopt had, zeker omdat u als webwink..
- Goede product teksten schrijven Het hebben van wervende productteksten kan doorslaggevend zijn voor het succes van uw webshop. Goede productteksten zijn teksten die uw doelgroep aanspre..
- Bereik vergroten van LinkedIn pagina LinkedIn is een gratis social platform die zich specifiek richt op professionals en op het zakelijk netwerken. Als bedrijf is het dan ook interessant om ..
- Click en collect inrichten Vanaf 10 februari kunt u click en collect inzetten voor uw winkel. Wilt u click en collect opzetten? U heeft namelijk een fantastisch assortiment in de n..
- Mijn bedrijf online zetten tijdens loc.. Ojee! Een lockdown. Daar heb ik mijn bedrijf niet op voorbereid. Nu moet ik mijn bedrijf online zetten. Want.. Online.. Daar liggen nog kansen. Sommige w..
- Hulp bij online zetten winkel Wij draaien een goed jaar en wij willen daarom iets terugdoen voor de winkels die gedwongen gesloten zijn bij ons in de regio. Wij zijn ervan overtuigd d..
- Webshop met zoekfilters laten maken Heb jij een grote webshop laten maken met zoekfilters? Dan is de kans natuurlijk groot dat jij je bezoekers producten wilt laten zoeken aan de hand van v..
Wil jij snel een professionele website laten maken in 14 dagen? Bekijk ons nieuwe aanpak.
Nieuw!StartPlatform.com