- Blog
- Webdesign (18)
- Optimalisatie (15)
- Internet (19)
- Social media (7)
- SEO (21)
- Hulp nodig? (2)
- CMS (7)
- In de pers (4)
- Vcreations (25)
- Webhosting (20)
- Nieuwsbrief (1)
- Portfolio (19)
- Vergelijker (3)
Doelgroep van webshop bepalen
Heeft u een prachtige en goedwerkende webshop opgebouwd maar valt de conversie tegen? Dit is natuurlijk niet wat u gehoopt had, zeker omdat u als webwinkeleigenaar altijd op zoek bent naar manieren om de conversie van uw webwinkel te verhogen. Dit doet u natuurlijk het liefst op een voordelige manier.
Met de juiste technieken en aanpassingen kunt u ervoor zorgen dat er een stijging plaatsvindt in de conversie van uw webshop. Hoe u dit het beste aan kunt pakken? Volg dan onze serie artikelen die tips geven over conversie optimalisatie voor uw webshop!
Hoe bepaal ik mijn doelgroep?
Segmenteer uw bezoekers
Dit artikel gaat over hoe u uw doelgroep kunt bepalen en bereiken. Uit recent onderzoek van Statisla* blijkt dat maar liefst 97% van de webwinkelbezoekers besluit om niet over te gaan tot aankoop. Een percentage wat al een aantal jaar onveranderd blijft. Wat zijn precies de redenen waarom bezoekers niet overgaan tot aankoop? Één van de grootste redenen is dus dat webshopeigenaren niet precies weten wie hun doelgroep is. Uw doelgroep bepalen kunt u met verschillende tools doen. U kunt bijvoorbeeld gebruik maken van de gratis tool Google Analytics.
Met deze gratis tool kunt u de meeste interessante groepen eruit pikken. Bijvoorbeeld regelmatig terugkerende klanten of bezoekers die op een zoekterm met een hoge conversieratio binnenkomen. Op deze manier krijgt u iets meer inzicht in de personen die uw webshop bezoeken. Het kan zijn dat uw doelgroep uit meerdere groepen bestaat. Wilt u uw doelgroep webshop bereiken? Dan is belangrijk om uw doelgroep te segmenteren en hiervoor verschillende ‘buyer persona’s’ te maken.
Doelgroep webshop bereiken
Door middel van buyer persona
Een buyer persona is een gedetailleerde omschrijving van een doelgroep op basis van onderzoek dat is gedaan naar het koopgedrag. Buyer persona’s geven inzicht in de demografische wensen, behoeften, uitdagingen en doelen van een doelgroep. Op basis daarvan kunt u gepaste content ontwikkelen die aansluit op uw doelgroep, dit zorgt weer voor conversie optimalisatie. Buyer persona maken? Wij leggen uit hoe u dit precies doet.
Om een goede buyer persona te maken helpt het om vragen te beantwoorden als:
- Wie is uw klant en hoe ziet deze eruit?
- Welke pijnpunten spelen er bij potentiele klanten en hoe kunnen deze door u worden opgelost?
- Welke informatiebehoefte is er?
- Op welke kanalen zijn potentiele klanten actief?
- Hoe komen aankoopbeslissingen tot stand?
- Wanneer worden aankoopbeslissingen gemaakt?
- Welke motivaties zijn er om voor uw producten of diensten te kiezen?
De buyer persona vormt een goede basis voor het opstellen van het aankoopproces. Door het aankoopproces van potentiele klanten in beeld te krijgen, kunt u op de juiste manier via het juiste kanaal informatie verspreiden die inspeelt op de behoeften van de potentiele klant.
Gegevens verzamelen doelgroep
Hoe doe ik dit?
U kunt deze gegevens over uw doelgroep op verschillende manieren verkrijgen. Deze manieren zijn:
- Google Analytics - Zoals eerder genoemd;
- Enquêtes – zowel offline als online;
- Eigen werknemers die vaak klantcontact hebben;
- Interne data – omzet per klant;
- Zoekwoordenonderzoek – welke relevante zoekwoorden worden er gebruikt door uw klanten?;
- Social media – Welke kanalen worden gebruik door bestaande of potentiele klanten?;
De uitkomsten van het onderzoek vormen de basis van uw buyer perona. Op deze manier krijgt u inzicht in wie uw doelgroep is en hoe u kunt inspelen op hun koopgedrag. Conversie verhogen van uw webshop? Ga aan de slag met buyer persona’s.
Dit is deel 1 van onze serie 'Conversie verhogen webshop'. Houdt onze blogpagina of social media kanalen in de gaten voor meer webshop conversie tips!
*https://www.statista.com/statistics/439576/online-shopper-conversion-rate-worldwide/
Ook interessant:
- 7 tips voor het perfecte logo Een logo is het visitekaartje van uw bedrijf. Een goed logo is herkenbaar, veelzijdig en tijdloos. Het is de bedoeling dat uw logo precies uitstraalt waa..
- Gratis zoekwoorden onderzoek met grati.. Bovenaan komen in de zoekmachines zonder te veel kosten te maken? Dit is voor veel bedrijven het ultieme doel. Gratis zoekwoorden onderzoek? U kunt daarv..
- 5 gratis linkbuilding tools Zelf starten met linkbuilding? Het begint met gratis linkbuilding tools. Linkbuilding is nog steeds onmisbaar in een goede SEO strategie. Zoekmachine opt..
- Click en collect inrichten Vanaf 10 februari kunt u click en collect inzetten voor uw winkel. Wilt u click en collect opzetten? U heeft namelijk een fantastisch assortiment in de n..
- Mijn bedrijf online zetten tijdens loc.. Ojee! Een lockdown. Daar heb ik mijn bedrijf niet op voorbereid. Nu moet ik mijn bedrijf online zetten. Want.. Online.. Daar liggen nog kansen. Sommige w..
- Hulp bij online zetten winkel Wij draaien een goed jaar en wij willen daarom iets terugdoen voor de winkels die gedwongen gesloten zijn bij ons in de regio. Wij zijn ervan overtuigd d..
- Webshop met zoekfilters laten maken Heb jij een grote webshop laten maken met zoekfilters? Dan is de kans natuurlijk groot dat jij je bezoekers producten wilt laten zoeken aan de hand van v..
Wil jij snel een professionele website laten maken in 14 dagen? Bekijk ons nieuwe aanpak.
Nieuw!StartPlatform.com