3 oorzaken voor tegenvallende conversie

Conversie is een erg breed begrip. Eigenlijk is het een bepaald actiemoment van een bezoeker op uw website. Om deze reden is het erg vervelend als u tegenvallende conversie ervaart. Er zijn twee soorten conversie: macro en micro conversie.

Macro en mico conversie

Wat is het verschil?

De conversie die direct inkomsten genereert voor uw bedrijf is een macro conversie. Voorbeelden zijn offerte aanvragen of verkochte diensten/ producten. Daarnaast heb je een conversie welke bijdrage levert aan een macro conversie. Dit zijn bijvoorbeeld inschrijvingen voor de nieuwsbrieven en account registraties op uw website en worden micro conversies genoemd.

Tegenvallende conversie?

Nog geen reden voor paniek

Heeft u last van tegenvallende conversie? Geen paniek, er zijn namelijk oorzaken waar u simpelweg niks aan kunt doen. Wij hebben een aantal oorzaken op een rijtje gezet.

Oorzaken tegenvallende conversie

3 oorzaken voor tegenvallende conversie

Waar u nauwelijks invloed op kunt uitoefenen

  • Door trends;
  • Gemeten over te korte periode;
  • Het weer.

Tegenvallende conversie door trends

Tijdgebonden trends

Er zijn trends die tijdelijk even erg veel aandacht trekken. Als er bijvoorbeeld een schandaal, natuurramp of evenement aan de gang is. In deze periode wordt er vaak op dit item gezocht. Tijdens de Hurricane Irma bijvoorbeeld. Deze zoekopdracht heeft dan een flinke piek en daarna vervalt het weer.

Zo zijn er ook een aantal zoektermen die seizoensgebonden zijn. In Januari wordt er bijvoorbeeld meer gezocht op fitness zoektermen dan in Juni. Voor zonwering is dit weer precies het tegenovergestelde. Bent u bijvoorbeeld een zonwering installateur? Wees niet getreurd als u tegenvallende conversie ervaart in de wintertijden.

Te korte periode

Meting niet juist

Vaak wordt data gemeten over een korte periode. Dit kan de uitslagen beïnvloeden. Heeft u bijvoorbeeld een geruime tijd één offerteaanvraag per dag gekregen en daarna een periode eventjes niks? Dan kan dit direct opvallen in de statistieken.

Conversies worden aangeduid als nummers maar geven menselijk gedrag weer. Daardoor zijn het onvoorspelbare gegevens. Mensen hebben een eigen wil en hebben beslissingen in eigen handen. Dit kan een reden zijn voor tegenvallende conversie. Overigens kan dit ook een reden zijn dat u ineens zes offerteaanvragen binnenkrijgt op één dag.

Doordat de conversie per dag erg schommelt, is het handig om de periode te vergroten naar 3 weken. Als hier ook grote verschillen in zitten, is het tijd om actie te ondernemen.

Het weer

Barbecueën gaat voor

Het klinkt raar, maar ligt redelijk voor de hand. Wanneer het lekker weer is, bent u dan achter uw computer te vinden of op het strand? Goed weer, echt goed weer, zorgt voor een daling in de zoekopdrachten in het algemeen. Ook zorgt het voor een daling in online aanvragen en sales. Wij zijn daarom blij dat het nu even wat slechter weer is :).

Als we gaan kijken naar de eerste reden, hebben een aantal branches hier ook weer profijt van. Ervaart u in een maand dat het lekker weer is tegenvallende conversie, dan kan dit betekenen dat uw doelgroep lekker op het strand ligt.

Paniek bij tegenvallende conversie?

Soms heeft u dit niet in de hand

Kortom, er zijn zeker oorzaken die tegenvallende conversie veroorzaken. En waar u geen invloed over kunt uitoefenen. Maar er zijn zeker ook oorzaken waar u wel een vinger in de pap heeft. Herkent u geen van deze redenen en ervaart u wel tegenvallende conversie? Neem dan een kijkje bij ons artikel 'Conversie Optimalisatie' voor tips.

Nog last van tegenvallende conversie? Laat ons u dan helpen! Wij kunnen uw conversie optimaliseren. Neem contact met ons op.

Ook interessant:
  • Responsive design goed voor SEO Responsive design goed voor SEO Tegenwoordig is het gebruik van smartphones en tablets aan de orde van de dag. Websites worden steeds vaker bekeken op mobiele apparaten en daarom is het..
  • Conversie optimalisatie Conversie optimalisatie Elke website heeft een doel. Wat dat doel ook is, u wilt met uw website bepaalde acties uitlokken om dit doel te kunnen bereiken. Bestellingen plaatsen, ..
  • Voordelen- en nadelen online chat op website Voordelen- en nadelen online chat op w.. Consumenten hebben steeds meer behoefte aan contact met bedrijven. Ze willen graag dat dit zo soepel mogelijk gebeurd. Het is de taak van het bedrijf erv..
  • Click en collect inrichten Click en collect inrichten Vanaf 10 februari kunt u click en collect inzetten voor uw winkel. Wilt u click en collect opzetten? U heeft namelijk een fantastisch assortiment in de n..
  • Mijn bedrijf online zetten tijdens lockdown Mijn bedrijf online zetten tijdens loc.. Ojee! Een lockdown. Daar heb ik mijn bedrijf niet op voorbereid. Nu moet ik mijn bedrijf online zetten. Want.. Online.. Daar liggen nog kansen. Sommige w..
  • Hulp bij online zetten winkel Hulp bij online zetten winkel Wij draaien een goed jaar en wij willen daarom iets terugdoen voor de winkels die gedwongen gesloten zijn bij ons in de regio. Wij zijn ervan overtuigd d..
  • Webshop met zoekfilters laten maken Webshop met zoekfilters laten maken Heb jij een grote webshop laten maken met zoekfilters? Dan is de kans natuurlijk groot dat jij je bezoekers producten wilt laten zoeken aan de hand van v..

Wil jij snel een professionele website laten maken in 14 dagen? Bekijk ons nieuwe aanpak.
StartPlatform
Nieuw!StartPlatform.com

  1. Website laten maken
  2. Over ons
  3. Blog
  4. Optimalisatie
  5. 3 oorzaken voor tegenvallende c..
Top